۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۳۰۴۹۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۳ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۳ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به دیروز 4 میلیون و 449 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 23 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۲۳ 

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به دیروز 4 میلیون و 449 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 399 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 418 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 519 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 909 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 449 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1475.76  دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 599 هزار و 300 تومان، هر مثقال طلا 1 میلیون و 945 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 852 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 511 تومان و قیمت پوند انگلیس 16 هزار و 863 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش نسبت به دیروز  12 هزار و 850 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 750 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 100 تومان است.

 

آغاز پیش‌فروش ۴ محصول ایران‌خودرو از فردا/ تحویل آذر۹۹

ایران خودرو بار دیگر طرح پیش‌فروش 4 محصول خود را از روز شنبه 98/09/23 ساعت 11 آغاز خواهد کرد. البته خریداران باید توجه کنند که تحویل این خودروها در آذرماه 99 است.

در این طرح ظرفیت ثبت‌نام برای هر کد ملی، از کل بخشنامه یک دستگاه خودرو است و در صورتی که ثبت‌نام مشتریان مغایر با این بند باشد قرارداد به‌صورت یک‌طرفه از سوی شرکت لغو و وجه آن ظرف 20 روز به مشتری عودت خواهد شد، علاوه بر این تنظیم صلحنامه در این بخشنامه امکان‌پذیر نیست.

گروه صنعتی ایران خودرو , قیمت خودرو ,

گروه صنعتی ایران خودرو , قیمت خودرو ,

 

شاخص بورس امروز ۳۹۰۴ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 5میلیارد و 248میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2577میلیارد تومان در 526هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 3904واحدی در ارتفاع 343هزار و 291واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای مخابرات ایران، ارتباطات سیار ایران و سیمان تهران با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1045واحد، کل (هموزن) 1982واحد، قیمت (هموزن) 1324واحد، آزاد شناور 4983واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 2249و 10594واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1649میلیون ورقه به‌ارزش 1344میلیارد تومان در 304هزار نوبت، آیفکس 63واحد رشد کرد و در ارتفاع 4449واحد قرار گرفت.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۳۹۸/۰۹/۲۳

در حالی که سرمایه گذاران از پیشرفت در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و پیروزی قاطع حزب محافظه کار در انتخابات بریتانیا خوش بین شده اند، قیمت نفت روز جمعه به بالاترین رقم در طی حدود 3 ماه گذشته رسید.

واشنگتن و پکن اعلام کردند که به فاز نخست توافق تجاری دست یافته اند که به موجب آن بخشی از تعرفه های آمریکا علیه کالاهای چینی کاهش می یابد و در مقابل چین نیز خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و 2 سنت معادل 1.6 درصد افزایش به 65 دلار و 22 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 89 سنت معادل 1.5 درصد رشد به 60 دلار و 7 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی دیروز به بالاترین رقم از 16 سپتامبر رسید و رشد هفتگی اندکی بیش از یک درصدی را شاهد بود.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت، چین توافق کرده که در طی 2 سال 32 میلیارد دلار بیشتر محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری کند. وی افزود، این توافق در هفته نخست ماه ژانویه به امضای طرفین خواهد رسید.

اما مقامات چینی هیچ اشاره ای به رقم دقیق محصولات کشاورزی ای که قرار است از آمریکا بخرند اشاره نکردند.

فیل فلین، تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز گروپ در شیکاگو گفت: «به نظر می رسد که ترامپ درست به موقع و در آستانه کریسمس به توافق تجاری مد نظر خود دست یافته است.» وی افزود، هرچند بازارها به دلیل خبرهای مثبت تجاری شاهد جهش بوده، اما باید منتظر شنیدن جزئیات بیشتر از سوی طرف چینی بود.

در انتخابات روز پنجشنبه انگلیس، حزب محافظه کا حاکم در انتخابات پارلمانی به پیروزی قاطعی دست یافت و بدین ترتیب زمینه برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا فراهم شد.

 

آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در 5 استان دیگر و برخی شهرهای جدید

امروز در حالی ثبت نام مسکن ملی در استان‌های اصفهان، زنجان، گیلان، هرمزگان، مازندران و لرستان از ساعت 10 صبح آغاز شد که در این مرحله در 109 شهر ثبت نام صورت خواهد گرفت.

نکته ای که در این مرحله وجود دارد این است که در این مرحله شهروندان اصفهانی در نظر داشته باشند که می توانند در برخی شهرهای جدید بهارستان ،فولاد شهر و مجلسی هم ثبت نام کنند.

البته متقاضیان ثبت نام طبق گفته های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی باید در نظر داشته باشند که ثبت نام به منزله تایید نهایی و پذیرفته شدن در خرید مسکن ملی نیست.

به طوری که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی  از قرمز بودن فرم «ج» ۴۰ درصد از ثبت‌نام‌‌کنندگان در طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت: این بدان معنی است که این افراد قبلا از تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده کرده‌اند و مشمول طرح اقدام ملی مسکن نمی‌شوند.

وی افزود:متاسفانه برخی از مردم شرایط ثبت‌نام را رعایت نمی‌کنند؛ این افراد با حضور و ثبت‌نام در سایت، باعث افزایش تراکم سایت شده و دیگران را دچار مشکل می‌کنند.

وی از کسانی که یک‌بار از مزایا و امکانات مسکن استفاده کرده‌اند، درخواست کرد: این افراد در سایت ثبت‌نام نکنند تا بتوانیم پاسخگوی مردمی باشیم که تاکنون از امکانات دولتی استفاده نکرده‌اند.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه ثبت نام تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۵ آذرماه ادامه خواهد یافت، گفت: ثبت‌نام فاز پنجم به تفکیک شهر و همچنین شهرهای جدید در شش استان از ساعت ۱۰ امروز آغاز می‌شود و متقاضیان این استان‌ها نیز باید به نشانیtem.mrud.ir  برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: در صورت تکمیل ظرفیت شهرهای تعیین شده، سامانه بلافاصله برای آن شهر بسته می شود.

اصلانی همچنین اعلام کرد: در استان زنجان ثبت‌نام طرح اقدام ملی در ۱۴ شهرِ زنجان، ابهر، خرمدره، صایین قلعه، هیدج، گرماب، زرین رود، سهرورد، سجاس، زرین آباد، چورزق، آب‌بر، ماه‌نشان، و سلطانیه انجام می‌شود. همچنین در استان گیلان  ۹شهرِ رشت، بندرانزلی، شفت، رودسر، صومعه سرا، لنگرود، کیاشهر، لوشان و مرجقل مشمول ثبت‌نام هستند.

به گفته اصلانی، ثبت‌نام استان هرمزگان نیز در ۱۳ شهرِ بندرعباس، میناب، دهبارز، بندرلنگه، چارک، کنگ، تیرور، هشتبندی، حاجی آباد، جناح، بستک، خمیر و سیریک انجام می‌شود. همچنین در استان مازندران نیز ثبت نام در ۲۴ شهرِ ساری، آمل، بابل، قائمشهر، بهشهر، بابلسر، نکا، چالوس، فریدونکنار، رامسر، جویبار، امامزاده عبدالله، کیاسر، پل‌سفید، بلده، رویان، سرخرود، مرزن‌آباد، کوهی‌خیل، عباس‌آباد، کلارآباد، کیاکلا، شیرگاه و کلاردشت امکان پذیر است.

در استان لرستان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از امروز در هشت شهرِ خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز، نورآباد، ازنا، الشتر، و پلدختر آغاز خواهد شد.

در استان اصفهان نیز به غیر از شهرهای جدید ثبت نام طرح اقدام ملی در ۴۱ شهر استان انجام می‌شود که شهرهای این استان شاملِ خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، شهرضا، مبارکه، زرین شهر، گلپایگان، دولت‌آباد، سمیرم، نائین، اردستان، مهاباد، زواره، نیک آباد، محمدآباد، نصر آباد، کوهپایه، سجزی، تودشک، قهجاورستان، حسن آباد، ورزنه، هرند، اژیه، خوانسار، کمه، حنا، داران، فریدونشهر، برف انبار، منظریه، نیاسر، برزک، سده لنجان، دهق، علویجه، بادرود، خالدآباد، میمه، وزاوان، لای‌بید، ابوزیدآباد، نوش آباد، تیران، چادگان، رزوه، دهاقان، حبیب آباد، کمشچه، خور، فرخی، و جندق است.

همچنین، ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید فولادشهر، شهر جدید بهارستان و شهرجدید مجلسی نیز انجام خواهد شد.

اصفهانی‌ها و گیلانی‌های متقاضی طرح اقدام ملی توجه کنند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین در خصوص ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید استان اصفهان، گفت: برای متقاضیان شهرهای اصفهان، لنجان، نجف آباد، فلاورجان و خمینی شهر علاوه بر شهر خود در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت نام در شهر جدید فولاد شهر وجود دارد.

اصلانی ادامه داد: برای متقاضیان شهرهای شهرستان اصفهان نیز علاوه بر شهر خود در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت‌نام در شهر جدید بهارستان وجود دارد.

وی همچنین اعلام کرد: متقاضیان تمامی شهرهای استان اصفهان، علاوه بر شهر خود، در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت‌نام در شهر جدید مجلسی را نیز دارند.

به گفته اصلانی، برای متقاضیان شهر فومن صرفا امکان ثبت‌نام در شهر شفت و برای متقاضیان شهرهای رودبار و منجیل، نیز صرفا امکان ثبت‌نام در شهر لوشان وجود دارد.

طرح اقدام ملی مسکن طرحی است که در آن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی امسال و سال آتی در سراسر کشور احداث می شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ۲۰۰ هزار واحد این طرح توسط شرکت عمران شهرهای‌جدید در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث خواهد شد.

 

کاهش قیمت گوشت و مرغ ادامه دارد

قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار روند کاهشی خود را در هفته‌های گذشته شروع کرده و هفته گذشته نیز این کاهش قیمت ادامه یافت به طوریکه قیمت هر گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته کیلویی 3 تا 4 هزار تومان کاهش یافت.قیمت مرغ هم در ادامه کاهش‌ها به کیلویی 10 هزار و 800 تومان رسیده است.

کارشناسان این حوزه می‌گویند: «قیمت گوشت گوساله تا کیلویی 65 هزار تومان کاهش خواهد یافت» و دلیل آنها هم این است که تولید دام در استان‌ها به وفور است به طوری که بسیاری از آنها از تراکم مازاد دام در دامداری‌ها گله دارند و شکایت می‌کنند از اینکه کسی نیست دام آنها را خریداری کند. به نوعی آنها ناراحت از این هستند که دام‌شان در دست‌شان مانده است و باید هزینه مازاد کنند درحالی که درآمدی برای آنها ندارد. 

گزارش میدانی خبرگزاری فارس از قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و قارچ حاکی از آن است که هر کیلوگرم ران و دست گوشت گوساله 67 هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله 61 هزار و 500 تومان و چرخ کرده گوساله 55 هزار تومان و گوشت منجمد 48 هزار و 800 تومان به فروش می‌رود. این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته کاهشی حدود3 تا 4 هزار تومان در هر کیلو دارد.

 

قیمت گوشت در اواخر سال گذشته تا کیلویی 120 هزار تومان هم افزایش یافته بود.

 حاکی است قیمت هر کیلو مرغ در تهران 10 هزار و 800 تومان به فروش می‌رود.

قیمت سایر مشتقات مرغ هم به این ترتیب است هر کیلو ران مرغ 9900 تومان، ران مرغ بدون کمر 11800 تومان، سینه مرغ 12800 تومان، سینه کبابی 17900 تومان، فیله مرغ 25 هزار تومان، کمر مرغ 16500 تومان، کتف وبال 12500 تومان، گردن مرغ 4800 تومان، دل مرغ 7500 تومان، پای مرغ 5 هزار تومان، سنگدان مرغ 6 هزار تومان، جگر مرغ 3 هزار تومان است.

* ماهی تیلاپیا 53 هزار تومان

گزارش میدانی خبرگزاری فارس حاکی است هر کیلو گرم ماهی تیلاپیا در منطقه 19 تهران 53 هزار تومان و ماهی آزاد قزل‌آلا 24 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت قارچ هم کیلویی 15 هزار تومان است.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات